Ärver man sitt syskon om syskonet har barn?

Ärver man sin bror som har barn?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten vid arv är att om den avlidne personen har barn så är det barnen som ska ärva sin förälder (2 kapitlet 1 § Ärvdabalk). Eftersom din bror har barn är det alltså detta/dessa barn som kommer att ärva honom. Du som syskon kommer då inte att ärva något av din bror.

När ärver syskon?

I första hand är det alltså den avlidnes barn som ärver den avlidne. Om den avlidne inte har några barn/barnbarn så ärver istället den avlidnes föräldrar, förutsatt att dessa fortfarande är i livet. Det är först om den avlidnes föräldrar inte längre är i livet som den avlidnes syskon ärver den avlidne. Syskonet/syskonen ärver då den del av arvet som föräldern/föräldrarna skulle ha ärvt om de levt (2 kapitlet 2 § Ärvdabalk).

Hoppas du fått svar på din fråga! Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss på Lawline.

Mvh

Sanna WallRådgivare