Ärver man sin moster och hur påverkar ett testamente den legala arvsordningen?

Min moster vem ärver henne?

Hennes enda syskon min mamma lever inte inte hennes föräldrar eller man.Hennes syster min.mamma har oss 4 barn.Ärver vi eller kan hon göra oss helt arvslösa ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om den legala arvsrätten hittar du i ärvdabalken (ÄB).

Det finns tre olika arvsklasser som avgör i vilken ordning man som arvinge får ta del av arvet. Den avlidnes barn tillhör den första arvsklassen och ärver därför i första hand, 2 kap. 1 § ÄB. Om den avlidne inte har några avkomlingar går man vidare till den andra arvsklassen som består av den avlidnes mor och far, samt syskon och syskons avkomlingar, 2 kap. 2 § ÄB. Om det inte finns några arvingar vid liv i den andra arvsklassen får man slutligen gå till den tredje arvsklassen, alltså den avlidnes mor- och farföräldrar samt deras barn, 2 kap. 3 § ÄB.

Det verkar som att du och dina syskon är de enda arvingarna som fortfarande är i livet, vilket innebär att arvet enligt den legala arvsordningen tillfaller er. Det är dock viktigt att observera att den legala arvsordningen kan sättas ur spel av ett testamente. Den enda regeln som har företräde framför ett testamente är bröstarvingarnas (barnens) rätt till laglott, 7 kap. 1 § ÄB. Om man inte har några bröstarvingar får man testamentera bort all sin egendom till vem eller vilka man vill, vilket alltså gör det möjligt för din moster att göra dig och dina syskon arvlösa. Huruvida ni har någon arvsrätt beror därför på om ett testamente har skrivits och vad innehållet i detta är.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Mikaela LundbladRådgivare