Ärver make/maka enskild egendom och vad händer med arvet till särkullbarn?

Hej!

Min man och jag är gifta och har inte skrivit något äktenskapsförord eller testamente. Jag har två vuxna barn sedan tidigare, min make har inga. Vi har inga gemensamma barn.

Nu ska han ev få sitt barndomshem som enskild gåva av sina föräldrar. Vad händer med mig i så fall om han dör före mig? Vad händer med gården? Ingår inte gården i det jag ärver efter honom, om han går bort först?

Vad händer med mina barn om jag dör först? Blir de "arvlösa" i det här fallet?

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att om man är gift ärver ens make/maka hela kvarlåtenskapen när man går bort, enligt 3 kap. 1 § ärvdabalken. Både giftorättsgods och enskild egendom räknas in i kvarlåtenskapen. Särkullbarn (barn som inte är makarnas gemensamma) har rätt att få ut sin arvslott direkt när deras förälder går bort. Eftersom din man inte har några barn ärver du allt efter honom om han går bort före dig. Undantag kan finnas om hans föräldrar har angett i gåvobrevet att någon annan ska ärva gården efter din man. När sedan du också går bort ärver dina barn hälften var av din kvarlåtenskap. Om din man har föräldrar, syskon eller syskonbarn som lever när du går bort har de rätt till efterarv efter honom enligt 3 kap. 2 § ärvdabalken. Det innebär att dina barns arv minskar i motsvarande mån, samt att din mans enskilda egendom inte tillfaller dina barn.

Om du går bort före din man har dina barn rätt att få ut sina arvslotter direkt. Då behåller din man det som är hans enskilda egendom (t.ex. gården) och hans del av ert giftorättsgods. Din enskilda egendom och din del av giftorättsgodset delas lika mellan dina barn. Dina barn kan dock välja att avstå sitt arv till förmån för din man om du dör först, enligt 3 kap. 9 § ärvdabalken. Då får de vänta på sitt arv tills dess att din man också har gått bort.

Hoppas att du är nöjd med svaret.

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare