Ärver jag min morbror?

Ärver vi två systrar vår mammas bror? Morbror ej gift eller sambo, inga barn, hans föräldrar är avlidna. Hans syster och hennes man avliden och de hade inga barn. Systern (vår mamma) är avliden liksom vår far. Vilket led i arvsrätten är vi? Hörde att vi i Sverige endast ärver i tre led därav frågan.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga.

I mitt svar kommer jag beskriva hur man kommer fram till er som arvingar. Jag kommer i mitt svar förutsätta att inga makar är inblandade i något led, eftersom det var så du beskrev situationen.

Arvet går i första hand till avkomlingar i nedstigande led. De tillhör första arvsklassen (2 kap 1 § Ärvdabalken). Om inga av dessa finns kvar eller om det aldrig fanns några går man vidare till andra arvsklassen.

I den andra arvsklassen ingår föräldrar och, ifall föräldrarna har gått bort, syskon och syskonbarn. I denna arvsklass ingår alltså ni. Syskonbarn får dock endast ärva ifall syskonen har gått bort (2 kap 2 § Ärvdabalken).

Ni kommer, ifall ni ärver er morbror, att få dela lika på kvarlåtenskapen.

Hoppas ni fick hjälp med er fråga, och jag hoppas också ni vänder er till oss även i framtiden.

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare