Ärver jag min makes enskilda egendom?

Hej, Min man har ett sommarställe som enskild egendom efter sina föräldrar. Han har inga barn, men en syster med 2 st. Vi är särbo. Ärver jag sommarstället?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då du inte nämner något om ett testamentet utgår jag ifrån att din man inte skrivit något.

Eftersom din fråga handlar om arvsrätt blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig.

Vilken arvsrätt har du?

Jag tolkar din fråga som att ni är gifta. Om ni är det och din man inte har några barn har du rätt att ärva allt som han lämnar efter sig, inklusive sommarstället, se 3 kap. 1 § ÄB. Det han lämnar efter sig som du får ärva ärver du med så kallad fri förfoganderätt. Detta innebär att du får egendomen, men att du inte har rätt att testamentera bort den till någon annan.

Svar: ja du ärver sommarstället med fri förfoganderätt, vilket innebär att du inte har rätt att själv testamentera bort det.

Hoppas du fått svar på din fråga! Skulle du ha ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig till mig på axel.bellander@lawline.se.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare