Ärver jag min faster även om hon gifte sig innan hon dog?

Min faster dog för några år sedan. Vid hennes dödsbädd gifte sig hon med sin sambo. De var gifta i några dagar innan hon dog. maken till min faster är fortfarande i livet. Han ärvde efter min faster.

Maken har två barn. Kommer dessa barn att ärva allt efter sin pappa eller har jag och mina syskon någon arvsrätt efter vår faster? Fastern hade inga egna barn. Fasterns syskon är också avlidna, dvs. min pappa.

Om det skulle vara så att jag och mina syskon samt mina kusiner ärver efter fasterns mans död?

En hypotetisk fråga: Om jag och mina kusiner inte lever då vår fasters man dör, ärver våra barn då?

Eller hur långt går det egentligen i arvskedjan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag utgår från att din faster inte hade något testamente.

Sammanfattning

Din fasters makes barn ärver endast efter sin far och har ingen rätt till något arv efter din faster. Istället är det du, dina syskon och dina kusiner som har arvsrätt efter er faster och ni ärver då din fasters man dör. Om du och dina kusiner inte lever när din fasters man dör, så ärver era barn efter er faster.

Utredning

Frågor om arv regleras främst Ärvdabalken (ÄB).

Av ÄB 3:1 framgår att om den som har dött var gift, så ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken. Detta innebär att när din faster dog så ärvde hennes make henne.

När din fasters make senare dör kommer den andel av hans egendom som anses ”komma från” din faster att brytas ut från tillgångarna och tillfalla din fasters arvingar. Hur stor den andelen blir beror på hur mycket din fasters make fick från din faster när hon dog, se ÄB 3:2 st. 3. Din fasters makes arvingar har endast rätt till den andel av tillgångarna som anses ”komma från” din fasters make.

Eftersom din faster inte hade några egna barn, så ärver i första hand din fasters föräldrar och/eller syskon henne, se ÄB 2:2. Eftersom hennes syskon är döda så ärver hennes syskonbarn, dvs. du och dina syskon och även dina kusiner (om det är kusiner som också är din fasters syskonbarn). Detta under förutsättning att ingen av din fasters föräldrar är vid liv, se ÄB 2:2 st. 2.

Av ÄB 2:2 st. 2 framgår vidare att om ett syskon till den avlidne är död så går syskonets arv istället till syskonets "avkomlingar". Alla som härleder sitt släktskap uppåt till en viss person, dvs. barn, barnbarn, barnbarns barn etc. är den personens avkomlingar, så om du och dina kusiner inte lever då din fasters man dör så ärver era barn det som ni skulle ärvt från din faster.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du undrar något mer så är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar,

Martin AmnellRådgivare