Ärver jag i min mammas ställe om hon dör innan hon tar del av ett testamente?

Min moster har skrivit i ett testamente att all behållning efter henne ska gå till en av hennes syskon, dvs min mamma. Nu har min mamma gått bort innan min moster. Vad gäller då om min moster går bort , ärver jag henne i min mammas ställe? Eller måste det skrivas in i testamentet ? Eller ska arvet delas mellan min mosters två levande syskon (en med barn), och oss barn efter två döda syskon?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att utgå från ärvdabalken (ÄB).

Huvudregeln är att ett testamente ska tolkas i enlighet med den som har skrivit testamentets vilja (11 kap. 1 § ÄB). I ditt fall innebär det att alltså testamentet ska tolkas i enlighet med din mosters vilja. Om det inte framgår vad som ska gälla i det fall att en testamentstagare avlider innan egendomen har fördelats enligt testamentet (vilket som jag förstår det är läget i ditt fall), så finns en specialregel. Denna bestämmelse anger att testamentstagares arvingar har rätt att träda i testamentstagares ställe om denna är avliden när arvet ska fördelas enligt testamentet (11 kap. 6 § ÄB). Det kallas representationsrätt.

Sammanfattning

Om det inte framgår i testamentet hur egendomen ska fördelas om din mamma dör innan hon får ta del av den egendom som testamenterats till hennes, så ärver du i hennes ställe.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor här på Lawline.

Vänligen,

Jenny VibergRådgivare