Ärver jag halva min mans del och barnen resten?

Hej, om min man dör sker ju en bodelning. Ärver jag halva hans del o barnen resten. Hans särkullbarn får ut sin del direkt o vårt gemensamma får vänta tills jag gått bort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning finns i äktenskapsbalken och regler om arvsrätt finns i ärvdabalken.

Om din make skulle avlida ska det till en början ske en bodelning mellan dig och din makes arvingar (9 kap. 1 § äktenskapsbalken). Lite förenklat kan man säga att din och din makes egendom räknas ihop och sen delas den lika mellan dig och din makes arvingar. Du har alltså rätt att få hälften av ert gemensamma giftorättsgods, denna egendom får du full äganderätt till.

Efter att bodelning har utförts är det dags att reda ut arvet. Det som ska delas ut till arvingar är alltså den halva som du inte fick i bodelningen. Denna egendom har din makes barn rätt till (2 kap. 1 § ärvdabalken). Jag förstår det som att din make har två barn och i så fall ärver de hälften var av egendomen.

Däremot finns det en regel i ärvdabalken som är till för att skydda en efterlevande make. Den innebär att om ni är gifta och din man avlider kommer den egendom som tilldelats honom vid bodelningen att tillfalla dig (3 kap. 1 § ärvdabalken). Din mans särkullbarn har dock rätt att få ut sin andel av arvet direkt vilket innebär att du endast får den andelen som ert gemensamma barn ärver. Denna egendom ärver du endast med fri förfoganderätt eftersom ert gemensamma barn har rätt att få ut egendomen sen när du avlider. Du har därför inte rätt att testamentera bort den egendomen till någon annan.

Sammanfattningsvis har du till en början i en bodelning rätt till hälften av din och din makes sammanlagda giftorättsgods om han avlider. Den andra hälften blir din mans kvarlåtenskap. Vidare kommer särkullbarnet ärva hälften av din makes kvarlåtenskap och du andra hälften. Det du får i arv har dock ert gemensamma barn efterarvsrätt till sen när du avlider.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare