Ärver jag av min halvsyster?

Hej min halvsyster har gott bort alla har gott bort mor o far syskon enligt dödsfallsintyg och släktutredning så är jag den ända som finns kvar är det då bara jag som ärver min halvsyster?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du skriver i din fråga att din halvsyster inte har kvar några andra släktingar vid livet så ärver du allting efter din halvsyster. Enligt ärvdabalken 2 kap. 2 § 3 stycket har du nämligen rätt till arvet efter din halvsyster.

Detta gäller förutsatt att din halvsyster inte hade skrivit ett testamente där hon önskade att hennes arv skulle fördelas på något annat vis. Om det finns ett testamente så gäller det framför reglerna om arvsordning i ärvdabalken.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare