Ärver halvsyskon?

Kvinna 62 år. Inga barn, make eller föräldrar men två halvsyskon på pappans sida. Ärver de automatiskt eller behövs testamente? Det finns även två halvsyskon på mammans sida (ej kontakt med). Vill utesluta dessa, hur?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du vill att dina två halvsyskon på din pappas sida ska ärva allt och att dina två halvsyskon på din mammas sida inte ska ärva någonting. Det som kommer ske vid din bortgång om du inte gör någonting är att alla dina fyra halvsyskon kommer ärva en lika stor del var av dig (2 kap. 2 § tredje stycket ÄB). Det går dock att ändra på genom att upprätta ett testamente (9 kap. 1 § ÄB). Eftersom du inte har några barn är du fri att bestämma helt över ditt arv, och du kan således bestämma att hela ditt arv ska tillfalla dina två halvsyskon på din pappas sida. För att testamentet ska vara giltigt måste vissa krav vara uppfyllda (10 kap. 1 § ÄB).

Dessa krav är att:
- testamentet ska upprättas skriftligen
- testamentet ska upprättas med två vittnen närvarande
- testatorn ska underteckna testamentet när båda vittnena är närvarande samtidigt
- vittnena ska underteckna testamentet med sina namn
- vittnena ska förstå att handlingen är ett testamente, men behöver inte känna till innehållet

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lovisa SjöstedtRådgivare