Ärver en förälder av sina barn även om de inte är vårdnadshavare?

Hej

Mitt barn är 20 år och moder (jag) är ensam vårdnadshavare, ärver fadern efter barnet om barnet avlider?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du hör av dig till Lawline med din fråga, jag ska försöka svara på din fråga på bästa möjliga sätt.

Om vi börjar med att se hur arvsrätten i Sverige fungerar är det så att de som ärver först när någon går bort är bröstarvingarna, det vill säga ens barn, Ärvdabalk (ÄB) 2:1. När en person inte har något barn, vilket jag antar är scenariot för ditt barn, står istället föräldrarna på tur, ÄB 2:2. Ifall din son skulle gå bort skulle alltså hans föräldrar ärva honom, det vill säga du och barnets far.

Din fråga är därefter om det spelar någon roll ifall ens föräldrar inte har vårdnaden om barnet den ska ärva av. Svaret är att arvsrätten är blind för frågan om vem som har vårdnaden om barnet. Barnets pappa och du skulle alltså dela hälften på arvet efter ert barn.

Sammanfattning: Du och barnets far delar lika på ett presumtivt arv ifall ert barn skulle gå bort. Det spelar alltså ingen roll vem som har vårdnaden eller inte.

Med vänliga hälsningar,

Marcus LjungbergRådgivare