Ärver efterlevande make utan testamente?

Hej! Vi är ett gift par utan barn. Vi har en bostadsrätt som vi äger med hälften var (50%). Undrar vad som händer när någon av oss dör, ärver den andra den avlidnes del utan någon testamente? Får den överlevande full ägandarätt, dvs rätten att sälja bostadsrätten och behålla pengarna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om den avlidne var gift så är det den efterlevande maken som ärver (3 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB)) om inte något testamente till förmån för annan har upprättats. Det krävs inget testamente för att den efterlevande maken ska ärva. Om inget testamente har upprättats till förmån för någon annan är det därför den andre maken som ärver hela kvarlåtenskapen, vilket även innefattar den avlidnes del av bostadsrätten.

Den efterlevande maken ärver som huvudregel med fri förfoganderätt vilket innebär att denne har rätt att exempelvis sälja egendomen men inte testamentera bort den eller ge bort stora delar av egendomen (3 kap. 2-3 § ÄB). Arvsberättigade släktingar till den avlidne (som dennes föräldrar, se 2 kap. 2-3 § ÄB) har rätt till efterarv efter den sist avlidne maken (3 kap. 2 § ÄB). I ett testamente kan det anges att den efterlevande maken ska ärva med full äganderätt vilket innebär att den efterlevande maken får testamentera bort egendomen denne ärvt.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare