Ärver efterlevande make allt vid min bortgång?

Hej! Behöver lite hjälp om hur mitt arv kommer att fördelas ifall jag dör.

Jag har 390' i enskild egendom och 10' i giftorättsgods. Min fru har 100' i giftorättsgods och 0 i enskild egendom. Jag har inga barn och endast min far lever. Min fru har 2 barn sedan tidigare förhållande. Hur fördelas egendomen? Ärver min far något ifall jag inte testamenterat något till honom eller ärver min fru allting?

Och tillslut, om min fru dör efter min bortgång, hur fördelas arvet?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

När en gift person avlider så kommer arvet i första hand att gå till den efterlevande maken (3 kap. 1 § ÄB). Sedan när den efterlevande maken också har avlidit så kommer arvet att gå till övriga arvtagare. I ditt fall blir det din pappa, och i din frus fall så blir det hennes barn (2 kap. 1-2 §§ ÄB). Då det finns särkullbarn med i bilden så kan fallet dock bli lite annorlunda, särkullbarn har nämligen rätt att få sitt arv direkt och behöver därmed inte vänta tills maken också har gått bort (3 kap. 1 § ÄB). Ifall din fru går bort först så kan alltså hennes barn begära att få ut sitt arv redan då, i annat fall går arvet först till dig och sedan till barnen när du också gått bort.

Reglerna ovan gäller för både enskild egendom och giftorättsgods. Huruvida egendom är enskild eller inte påverkar alltså inte den efterlevande makens arv. Däremot har det betydelse när arvet ska gå till övriga arvtagare när den andra maken också gått bort. Då är det den enskilda egendomen och hälften av giftorättsgodset som kommer gå till i efterarv. Om du vill att din pappa ska få arv efter dig direkt när du går bort så behöver du skriva ett testamente om detta, annars kommer han att få arvet när även din fru gått bort.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare