Ärver både jag och mina brorsbarn min far om min bror gått bort tidigare?

Arvsrätt?

Min bror är obotligt sjuk och vår far är gammal och sjuk.

Vad händer om min bror dör före vår far?

Ärver jag min far själv, eller ärver min brors barn sin farfar?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arvsrätt hittar du i ärvdabalken (ÄB). Jag utgår i svaret från att din far inte har några andra barn än dig och din bror.

Du och din bror är som huvudregel först i arvsordningen och arvet delas vid din fars död lika mellan er. Om din bror skulle gå bort innan din far så kommer din brors barn att ärva i hans ställe, det vill säga att ditt/dina brorsbarn kommer att få din brors andel av din fars arv, ÄB 2 kap 1 §. Värt att observera är dock att om din far är gift så går makes/makas arvsrätt före er arvsrätt, ÄB 3 kap 1 §.

Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare