Ärva svägerska

Min bror gick bort 2014 hade inga barn,vem ärver min svägerska?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om arv finner du i Ärvdabalken (ÄB). I 2 kap. ÄB stadgas släktingars arvsrätt. Om barn saknas ärver i första hand föräldrarna enligt 2 kap 2 § ÄB. I de fall att någon av föräldrarna inte är vid liv ärver syskonen enligt samma bestämmelse. Saknas syskon och föräldrar ärver far/morföräldrar enligt 2 kap. 3 § ÄB. Inga andra släktingar ärver enligt Ärvdabalken.

De som ärver din svägerska är hennes släktingar som enligt Ärvdabalken har arvsrätt. Din svägerska ärver däremot enligt 3 kap 1 § 1 st. ÄB din brors tillgångar med fri förfoganderätt. Fri förfoganderätt innebär att din svägerska inte kan testamentera bort egendomen men kan fritt förfoga över denna. Din brors arvingar, se arvsordningen ovan, får då vänta på sitt arv till dess att svägerskan avlidit, detta stadgas i 3 kap. 2 § ÄB.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Azra HuzejrovicRådgivare