Ärva skulder?

En fråga som gäller bodelning.

Jag är särkullbarn,min mor å hennes make har gått bort,dom har gemensamma barn & varsitt särkullbarn.I min bouppteckning finns en skuld på 9000kr till Ikano bank,syskonen har pratat med bankenmen ej fått nåt svar om att betala igen, enligt syskonen är det en skuld på 49000kr,mest troligt är det deras far som har en skuld där(40000kr)hade ett företag.Jag ska väl inte ärva den skulden isåfall om den ska betalas igen.Den fanns inte med på min bouppteckning.

Min mor hade även andra skulder som blev avskrivna eftersom det var brist i boet. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Man ärver aldrig skulder. Skulder som en avliden person lämnar efter sig ska endast betalas med tillgångar som finns i dödsboet. Som jag har uppfattat det så finns inga tillgångar kvar i dödsboet, varför du inte behöver betala skulderna.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare