Arv vid äktenskapsförord

Min man och jag har äktenskapsförord på allt utom huset som är giftorättsgods, vi har var sin lagfart på halva huset. Inga gemensamma barn. Vad händer om min man dör? Ärver jag någon del av huset som min man äger?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Jag förstår det som att ni har skrivit ett äktenskapsförord som innebär att all egendom förutom huset är enskild egendom (7:2 p.1 äktenskapsbalk), endast huset är giftorättsgods.

När din man går bort så kommer en bodelning att göras där all giftorättsgods delas på hälften vardera, 11:3 äktenskapsbalk. Den enskilda egendomen (allt annat) hamnar på den som äger den. Eftersom att ni är gifta och han inte har några barn från ett tidigare förhållande så kommer hans lott tillfalla dig, den efterlevande maken - 3:1 ärvdabalken. Hela huset går alltså åt er men även hans enskilde egendom.

Hoppas ni fått svar på er fråga!

MVH

Patrik OlssonRådgivare