Arv uppdelning

Vi är 7 syskon. Vi ska nu ha bouppteckning efter vår mamma ( pappa är död sedan tidigare). En av syskonen har inte varit närvarande dom sista 10 åren varken hälsat på sin mamma eller hjälpt till när hon flyttat till olika boende. Vår mamma har haft stort behov av hjälp med olika saker som alla vi andra ställt upp på men ej han. Mamma frågade ofta efter honom, hon undrade vad han tagit vägen. Han var inte med och planerade för begravningen fast vi informerade honom . Han deltog inte på begravningen heller. Min fråga är nu kan vi syskon som hjälpt mamma få ut en större del av arvet, eller måste vi dela lika?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din mamma inte skrivit ett testamente styrs uppdelning av arvet efter Ärvdabalkens regler. I 3 kap. 2 § stadgas att arvlåtarens avkomlingar ska få dela på arvet vid dennes död. Ett förverkande av arvsrätten kan inte ske på de grunderna att en av de arvsberättigade betett sig klandervärt som i ditt fall inte varit närvarande. Hade din mamma dock skrivit ett testamente skulle fördelningen kunnat ske annorlunda men finns inte detta måste Ärvdablakens regler följas och därmed arvet delas lika mellan bröstarvingarna.

Vänliga Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare