Arv till särkullsbarn?

Min make dog 1995, vi hade inbördes testamente. Ett särkullbarn och ett gemensamt barn.

Så här löd testamentet:

"Om jag, XXX, avlider före min hustru skall min hustru med full äganderätt erhålla all min kvarlåtenskap undantag likväl för mina söners laglotter."

Arvet är skiftat och laglotterna utskiftade.

Har jag rätt att testamentera min egendom som jag vill, dvs till min son, eller måste särkullbarnet få ut någon del?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Eftersom det fanns ett gällande testamente mellan dig och din make som gav hela det resterande arvet (efter laglotterna) till dig, så fick hans särkullbarn ut hela sitt arv efter honom vid hans död. Särkullsbarnet ärver inte någonting efter dig när du avlider, alltså kommer hela kvarlåtenskapen efter dig att gå till din son om du inte har andra barn. Om din son avlider före dig kommer arvet däremot att gå till dina närmsta kvarvarande släktingar (eventuella barnbarn eller dina syskon), och i avsaknad av dessa, till Allmänna arvsfonden. Du kan självklart testamentera hela din egendom till din son, och även inkludera vad som ska hända med kvarlåtenskapen om han dör före dig. Det verkar dock inte vara nödvändigt med hänsyn just till hans arv, eftersom han verkar vara den enda arvingen.

Det ett testamente till sonen skulle kunna bestämma är också att hela kvarlåtenskapen han ärver efter dig ska vara hans enskilda egendom. I sådana fall blir egendomen inte del i en eventuell framtida skilsmässa för hans del, utan han får behålla hela arvet själv.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Elin GustafssonRådgivare