Arv till makas barn

Hej Lawline

Mitt namn är NN och är gift med NN som kommer från Australien. Jag har inga barn sedan tidigare men min fru har två som är kvar i Australien. Om vi av någon anledning plötsligt skulle dö hur ser vi till så att barnen i Australien kan ta del av arvet?

Sincerely

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Som huvudregel finns det inga hinder för utländsk medborgare att ärva eftersom de likställs enligt ärvdabalken (ÄB) 1 kap 3 §.

Det första som frågan saknar är huruvida ni har några former av enskilda egendomar, äktenskapsförord eller annat som skulle kunna stöka till det. Jag kommer att utgå ifrån att all er egendom kommer att vara giftorättsgods som alltså ska anses vara gemensamt.

Om du skulle avlida först så kommer din maka att ärva dig enligt ÄB 3 kap. 1 § eftersom du inte har några bröstarvingar som är arvsberättigade. Skulle din maka sedan dö så kommer hennes barn att ärva henne samt ditt kvarvarande arv enligt ÄB 3 kap. 8 §.

Skulle ni båda avlida samtidigt så kan det bli mer knivigt beroende på hur era egendomar ser ut och hur släktskapet på din sida ser ut. Det kan vara så att det finns arvsberättigade släktingar på din sida som kan kräva att en bodelning görs. Därför är det bästa att du testamenterar hur du vill att din kvarlåtenskap ska hanteras. Det kommer att underlätta fördelningen för de efterlevande. Behöver ni hjälp att teckna ett testamente så boka en tid hos oss på www.lawline.se/boka .

Hoppas ni fick svar på er fråga och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare