Arv till efterlevande make

Jag och min fru har flyttat isär men är fortfarande gifta, jag har 2 barn sedan ett tidigare äktenskap och 1 barn tillsammans med min nuvarande fru. Vi gjorde en bodelning när vi flyttade isär så hon har sina grejer hos sig och jag mina hos mig, inga gemensamma konton med pengar eller gemensamma lån. Jag tog över villan och lånen(huset är 100% skrivet på mig) Om jag dör så skulle jag vilja att mina barn fick en tredjedel var och min fru inte får något alls. Är detta möjligt och hur gör jag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Hur en avliden persons egendom (dens kvarlåtenskap) fördelas regleras i ärvdabalken (ÄB). Regler av intresse är finns även i äktenskapsbalken (ÄktB). Enligt 9:1 ÄktB ska vid ett äktenskaps upplösning (ena makens död eller skilsmässa enligt 1:5) en bodelning ske. Detta behövs dock inte om makarna har enbart enskild egendom. Du beskriver att ni redan gjort en bodelning. Av ÄktB 9:1 framgår alltså att en bodelning till kommer behöva göras, om inte all egendom är enskild. Enligt 7:2 ÄktB är enskild egendom bl.a. sådan som är enskild på grund av äktenskapsförord. Jag rekommenderar därför Er att skriva ett sådant. Därmed kan du göra all egendom du äger till enskild sådan, vilket medför att bodelning behöver ske vid dödstillfället. Enligt 7:3 kan makarna genom äktenskapsförord föreskriva att den egendom maken äger ska vara den makens enskilda egendom. Förordet ska upprättas skriftligen, skrivas under av er båda och ska registreras hos Skatteverket.

Äktenskapsförord är dock endast det första steget för att säkerställa att din kvarlåtenskap fördelas som du vill. Enligt ÄB 3:1 ärver den efterlevande maken den avlidne makens kvarlåtenskap för den avlidnes barn. Detta gäller dock endast för de barn som den efterlevande maken har gemensamt med den avlidne. Din fru kommer således ärva den delen som skulle tillfallit det barnet ni har gemensamt. För att garantera att din fru inte får något måste du således upprätta ett testamente. Att helt göra din fru tomhänt går dock inte. Enligt 3:1 ÄB har din fru nämligen rätt till egendom som motsvarar värdet av fyra prisbasbelopp (ca 180 000 kr). För att säkerställa att din fru blir tomhänt måste du således skilja dig.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare