Arv särkullbarn

Hej min pappa dog i en trafik olika i tjänst 62 år gammal ,eftersom vi är särkullbarn undrar vilka rättigheter vi har eftersom han hade skaffat sig en livförsäkring plus försäkringar som han hade via jobbet och pension som vårt styvmamma har ansökt om.

Undra har vill rätt till hans livförsäkring pension och försäkringar som han hade ???

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår det som att dina föräldrar var gifta och att du frågar efter din arvsrätt som särkullbarn nu när din pappa gått bort. Sådana frågor regleras i Ärvdabalken (ÄB).

Jag utgår från att det inte finns någon förmånstagare skriven på din pappas livförsäkring.

Hur mycket har ett särkullbarn rätt till

Vid den ena makens död får den andre maken allt. Ett undantag från detta är arvlåtarens eventuella särkullbarn som har rätt att få ut sin arvslott direkt (3 kap 1 § första stycket ÄB). Du kan också avstå från denna rätt och ta ut arvet när din styvmamma dör men detta ska då vara frivilligt från din sida så det är helt upp till dig (3 kap 9 § ÄB).

Angående livförsäkringen så ska det utfallande beloppet helt enkelt anses ingå bland din pappas tillgångar som ett kontantbelopp om det inte satts in någon förmånstagare (14 kap 7 § första stycket motsatsvis Försäkringsavtalslagen).

Sammanfattning

Detta betyder alltså att beloppet på livförsäkringen ska anses ingå bland din pappas tillgångar som du ärver av och att du som särkullbarn har rätt att få ut din del av arvet direkt.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny fråga.

Vänligen,

Lars BergströmRådgivare