Arv - särkullbarn

Olle är ett särkullbarn och Olles styvmor har två särkullbarn. Vad kan Olle få ut om hans pappa dör först? Vad händer om styvmor dör först?

Lawline svarar

Hej!

Under förutsättning att Olles föräldrar är gifta kommer, om någon av makarna avlider, först en bodelning ske enligt reglerna i äktenskapsbalken. Makarnas giftorättsgods läggs då ihop, och eventuella skulder dras av. Det som kvarstår delas sedan på hälften, varav den ena hälften går till den efterlevande maken, och den andra hälften utgör den avlidnes kvarlåtenskap.

Om Olles pappa dör först, kan Olle välja att antingen utfå sitt arv direkt, eller att avstå från sitt arv till förmån för den efterlevande maken. Om Olle väljer att avstå från sitt arv vid sin pappas död så erhåller i stället styvmodern pappans del av egendomen med s.k. fri förfoganderätt. Detta innebär att hon kan förfoga över egendomen under sin livstid, men att Olle i stället kommer att få ut sin del av arvet vid hennes död, se 3 kap. 1, 2 och 9 §§ ärvdabalken.

Om Olles styvmor dör först uppkommer motsvarande situation för Olles styvsyskon. Olle kommer inte få ut något arv vid styvmoderns död. Om Olles styvsyskon väljer att avstå från sitt arv till förmån för Olles pappa, kommer de dock ha rätt till detta vid pappans död.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Hoppas detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare