Arv om inga pengar finns

Hej! Det är så att när jag var endast 17 år gammal avled min biologiska far( som inte funnits med i bilden sedan jag var 4 år då mina föräldrar skiljde sig) han var alkholist och hade inge fler barn utom mig och min storebror. Han gifte sig heller aldrig om på nytt. Och när han avled så var det först tal på att jag skulle få ärva en lite större del än min bror då jag fortfarande var omyndig vid tidpunkten, men det 'dök' aldrig upp några pengar? Min mor var med till Swedbank vid ett tillfälle för att kolla hans konton osv. Men allt var tomt. Då min också mor vid tillfället påstod att han inte var försäkrad så hade han inga pengar. (Och jag har hört liknande berättelser från vänner som haft alkoholiserad far som avlidit som ärvt trots det att personen i fråga inte har jobbat.

Kan detta verkligen stämma att man verkligen inte ärver någonting?? Eller har det blivit något fel någonstans? Kan också tillägga att min far avled 2009. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Du och din bror var arvingar efter din far, 2:1 ärvdabalken. Att ni ska kunna ärva förutsätter dock att den avlidne haft några tillgångar, och att hens skulder inte överstigit de eventuella tillgångarna. Det är inte ovanligt att någon som avlider har mindre tillgångar än skulder, och i sådant fall finns inga pengar att fördela till arvingarna. Att du inte fått något arv behöver därför inte betyda att något har gått fel till, utan helt enkelt att det inte funnits några pengar att ärva.

Om du vill försäkra dig om att allt gått rätt till kan du ringa till Skatteverket. När en person avlider ska nämligen en bouppteckning registreras hos Skatteverket, eller så görs en dödsboanmälan om den avlidne haft lite/inga tillgångar och/eller skulder. Du kan därför ringa och höra om det finns en bouppteckning eller dödsboanmälan registrerad efter din biologiska far, och om så är fallet kan du också få reda på om det var så att det inte fanns några pengar att fördela efter honom.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare