Arv och samboavtal

Hej!

Min far har gått bort. Om jag ärver pengar eller något annat från honom och han ej skrivit att det ska ärvas som enskild egendom! Kan jag själv ändra på det? Eftersom jag och min sambo snart tänkte köpa något som är vårt tillsammans. Tänkte lägga de pengarna i boendet.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För det första kan du som arvtagare inte själv bestämma vilken form arvet ska ta utan detta är helt upp till arvlåtaren, det vill säga din far.

Jag förstår din fråga som att du vill försäkra dig om att din insats i boendet ska fortsätta vara din och inte utgöra samboegendom. Huvudregeln vid gemensamt bostadsköp är nämligen enligt sambolagen att bostaden kommer att vara samboegendom och därmed delas lika vid en eventuell framtida bodelning. Du hittar sambolagen här.

Om jag har tolkat din fråga rätt är mitt förslag att du och din sambo upprättar ett samboavtal där det klart framgår hur uppdelningen mellan er avseende bostaden ska se ut. Om du vill upprätta ett sådant avtal är du välkommen att använda vår avtalstjänst som du hittar här.

Pernilla FrimanRådgivare