Arv och efterarv

Hej! Jag har en äldre halvbror på min fars sida, hans mor och vår far var aldrig gifta.

Min mor och far var gifta. Min mor dog för några år sedan.

Hur kommer arvet från pappa fördelas? Ärver jag min mamma när han dör?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Jag tolkar dig så att din pappa och din brors mamma aldrig var gifta, men att dina föräldrar var det och att din mamma tyvärr har gått bort. Nu funderar du på hur arvet kommer att fördelas när din pappa går bort.

Jag utgår ifrån att det inte finns något testamente. Om det skulle finnas ett så är det, det som gäller och inte arvsordningen.

I Sverige får barn till föräldrar som är gifta vänta tills båda föräldrarna gått bort innan man får ut arvet. Precis som du säger kommer du alltså att få ut arvet ifrån din mamma när din pappa går bort. Arvet efter din pappa kommer att fördelas lika mellan dig och din bror men innan det måste ni göra en bodelning mellan dina föräldrar, eftersom att det som tillhörde din mamma bara ska tillfalla dig.

Steg för steg

-Bodelning mellan dina föräldrar

-Ge dig efterarvet ifrån din mamma (alltså det hon hade rätt till enligt bodelningen)

-Dela 50/50 på arvet ifrån din pappa mellan dig och din bror

Klart

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare