Arv när testamentstagare avlidit

Hej!

En person utan bröstarvingar har skrivit ett testamente till 5 syskonbarn. Ett av dessa syskonbarn har avlidit,hon har barn dock inte med den man hon var gift med när hon avled. Ärver maken någon del av detta arv, eller går allt till barnen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då din fråga rör arv finns bestämmelser om detta att hitta i ärvdabalken (ÄB), som du hittar här.

Då testamentet till viss del inte kan verkställas måste man tolka testamentet för att bestämma vem som ska ärva. När man tolkar testamente är huvudregeln att testamentet ska tolkas så att det överensstämmer med testamentsgivarens vilja, 11:1 ÄB.

Dock finns det en specialregel som gäller då testamentstagaren avlider innan denne fått del av arvet och om testamentstagarens barn hade varit berättigade att ta del av arvet om de vanliga arvsreglerna hade tillämpats,11:6 ÄB. Om så är fallet antar man att testamentsgivaren hade velat att testamentstagarens barn hade fått arvet i dennes ställe. Denna regel är dock en så kallad presumtionsregel varför man kommer att anta att testamentsgivarens vilja var så som ovan beskriven om man inte kan visa att testamentsgivarens vilja var något annat.

I en situation du beskriver har testamentstagaren avlidit innan denne fått del av arvet och syskonbarnets barn hade varit berättigade att ta del av arvet även om de vanliga arvsreglerna hade gällt varför presumtionsregeln är tillämplig i den situation du beskriver. Dock kan som sagt presumtionsregeln brytas och någon annan kan få ta del av arvet istället om man kan visa att det var personens vilja. Maken får alltså endast del av arvet om man kan visa att det var testamentsgivarens vilja.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

MVH

Lisa AnderssonRådgivare