Arv när fadern flyttat utomlands.

Hej!

Min sons far, tidigare svensk medborgare, flyttade till Danmark där han avled 2015. Vid dödsfallet blev inte vår son som idag är myndig, underrättad eller kallad till bouppteckning. Vad vi vet var han det enda barn hans far hade. Vad gäller i Danmark vid dödsfall, arv och bouppteckning? Är vår son registrerad som arvtagare för honom i Danmark eller är det andra regler som gäller där? Vad vi kan misstänka hade fadern inte några tillgångar, däremot farmor har tillgångar, som kan vara i livet. Ärver min son henne? Han är mig, veterligen enda barnbarnet. Hur kan vi gå vidare för att få någon klarhet? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vad som gäller i Danmark är tyvärr inget jag kan uttala mig exakt om, i så fall är det nog bäst att vända sig till en dansk jurist. Det jag kan säga om just det är att det brukar vara väldigt snarlika regler i samtliga skandinaviska länder. Enligt svensk rätt så har din son rätt att ärva sin farmor i sin fars ställe om fadern är död, vilket framgår av 2 kap. 1§ Ärvdabalken.

För att få mer klarhet skulle jag råda er att kontakta Skatteverket i Danmark, förhoppningsvis kan de hjälpa er med att se över vad som hände med bouppteckningen, alternativt att kontakta en dansk jurist.

Hoppas att svaret hjälpte dig och att allt går väl!

Rickard EssungRådgivare