Arv när en bröstarvinge avlidit

Hej

min fråga:

En far är omgift och har två döttrar, om ena dottern avlider före fadern övertar/ärver den andra dottern systerns arvslott, laglott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då din fråga handlar om arv är tillämplig lag ärvdabalken (ÄB).

Jag tolkar din fråga som att båda barnen är från det tidigare äktenskapet och de därför räknas som särkullbarn.

I 2 kap. 1 § 1 st. ÄB framgår att den avlidnes barn ärver först då de är bröstarvingar, vidare framgår i 2 kap. 1 § 2 st. ÄB att den avlidnes barn tar lika lott (alltså delar lika på den förmögenhet den avlidne har vid sin död), i samma stycke står också att om en bröstarvinge har avlidit så ärver dennes barn det som den skulle ärvt. Om det däremot inte finns några barn efter den avlidne bröstarvingen ärver den andra dottern allt.

Då det inte framgår att det finns några gemensamma barn med den nya makan ärver därför den enda kvarlevande bröstarvingen hela förmögenheten vid din död.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Oliver FribergRådgivare