Arv mellan syskon

Min mor har tre syskon som lever, två har avlidit. När äldste brodern som ej varit gift eller har barn går bort, hur fördelas arvet efter honom då! Vi får anta att han ej skrivit testamente. Jag undrar om den bror som redan var död, ärver något. Han var gift men hade inga barn, frun lever fortfarande. Systern som dött har två barn.

Lawline svarar

Hej!
Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga. Som jag förstår det vill du veta vad som händer med arvet när din mors äldsta bror har dött.

Till att börja med ska barnen till den avlidna ärva först (ÄB 2:1). Om inte barn finns ska den avlidnas föräldrar ärva (ÄB 2:2 första stycket). Finns inte några föräldrar kvar i bilden ska syskonen ärva den avlidne (ÄB 2:2 andra stycket). Om inte syskonen finns vid liv ska deras barn ärva.

Som jag förstår det finns det sex barn det handlar om:

– Din mor

– Den äldsta brodern

– En död syster (två barn)

– En död broder (gift)

– Okänt syskon

Låt säga att den äldsta brodern lämnar 600 000 kr efter sig. Eftersom han inte hade några barn eller var gift ska hans föräldrar ärva hälften var (300 000). Nu när föräldrarna är döda ska resterande av deras barn dela på arvet.

Det betyder att det rör sig om fem barn:

– Din mor

– En syster (död men två barn)

– En död broder (gift)

– Okänt syskon

Angående den redan döda brodern

För att få ärva måste arvingen vara vid liv när den avlidne är död (ÄB 1:1). Då det låter som att den döda brodern dog innan den äldsta brodern (som verkar vara vid liv) kommer inte den brodern ärva. Inte heller kommer broderns make ärva.

Det betyder att det finns fyra barn kvar

– Din mor

– En död syster (två barn)

– En broder (gift)

– Okänt syskon

Varje barn ska få lika mycket (ÄB 2:2 andra stycket). Det betyder att barnen kommer dela på vardera förälders arv.

Förälder 1 (300 000 totalt)

– Din mor (75 000 kr)

– En död syster (75 000 kr)

– Okänt syskon (75 000 kr)

Förälder 2 (300 000 totalt)

– Din mor (75 000 kr)

– En död syster (75 000 kr)

– Okänt syskon (75 000 kr)

Den döda systern

Eftersom din mors syster är död, träder hennes barn in som arvingar (ÄB 2:2 andra stycket). Då ska hennes barn dela på hennes del. Det betyder att hennes barn kommer få 37 500 kr var.

För att sammanfatta:

Av den äldsta broderns syskon kommer INTE den döda gifta brodern ärva något. Inte heller kommer hans make ärva något. Den döda systerns barn kommer få ärva men BARA systerns del, inget mer än det.

– Din mor (150 000 kr)

– Systerbarn 1 (75 000)

– Systerbarn 2 (75 000)

– Okänt syskon (150 000 kr)

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare