Arv efter styvmamma

Fall: Jag, min pappa och hans nuvarande fru(min stymamma). De är gifta. Om min styvmamma skulle avlida, vem ärver hennes del? Styvmamman har inga barn sedan tidigare eller nu. Min pappa har endast mig som dotter? Inget traktamente är skrivet.

Om min styvmamma avlider, ärver min pappa hennes del? Om han ärver allt, och därefter avlider, vem ärver min styvmammas del? Har min pappa rätt att konsumera och sälja det han har ärvt från sin avlidne fru?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Bestämmelser om arv finns i Ärvdabalken (ÄB).

Om din styvmamma skulle avlida, ska hennes egendom fördelas enligt arvsordningen. Eftersom hon inte har några egna barn ska i första hand hennes föräldrar tilldelas lika delar av arvet, och om någon av dem inte lever träder hennes syskon in i dennes ställe. (ÄB 2 kap. 2 §)

Eftersom din styvmamma är gift med din pappa har han däremot rätt till makesarv och hela arvet ska således tillfalla honom. (ÄB 3 kap. 1 §) Han får ett slags företräde i din styvmammas arvingars arv med fri förfoganderätt över egendomen, vilket betyder att han får ge bort och sälja den men inte testamentera bort den. Arvingarna får en efterarvsrätt till den andel deras respektive arvslott utgör av din pappas tillgångar, och får ut arvet när din pappa går bort. (ÄB 3 kap. 2 §)

När din pappa i sin tur går bort, ska först arvet efter din styvmamma fördelas. Arvingarna ska då enligt ovan få ut den andel varderas arvslott utgör av din pappas tillgångar. (ÄB 3 kap. 2 §) Därefter ska arvet efter din pappa fördelas. Du som din pappas enda barn, och så kallad bröstarvinge, ska tilldelas hela arvet. (ÄB 2 kap. 1 §)

Sammanfattningsvis ärver din pappa allt om din styvmamma går bort. När din pappa därefter går bort ska din styvmammas arvingar tilldelas arvet efter henne, och du ska tilldelas arvet efter din pappa.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare