arv efter sambo

Har en fråga om arv och särkullbarn...

Om jag och min särbo bestämmer oss för att köpa ett hus gemensamt och flytta ihop så menar jag på att vi borde gifta oss och/eller skriva testamente för att skydda oss båda två mot särkullbarnen, han har 4 barn sen innan och jag har 2, det finns inga gemensamma barn. Han däremot anser att barnen har rätt att ärva sin förälders del och vill inte skydda sig/mig från särkullbarn, han tycker att har man inte råd att lösa ut särkullbarnen vid en ev. bortgång så är det bara att sälja och flytta. Vilket ju är lätt för honom att säj och genomföra som tjänar betydligt mer än mig trots att han inte jobbar heltid vilket jag gör, så med sin inkomst har han betydligt lättare att kunna lösa ut mina barn om jag går bort än tvärtom. Är det vanligt att ers klienter tänker så och vad rekommendera ni mig? Själv så anser jag att jag inte bör köpa nått hus med denna mannen.

Lawline svarar

Hej, Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår din fråga rätt, så undrar du hur man som sambo vid köp av gemensamt hus kan bli ''skyddad'' vid sambons eventuella död.

För att besvara din fråga tänkte jag först berätta lite om hur arvsreglerna ser ut vid samboende. Regler som gäller samboförhållande finns i sambolagen (här) och regler för arv återfinns Ärvdabalken (ÄB - här)

Samboegendom
Som samboegendom räknas sambors bostad och bohag ifall egendomen förvärvats för gemensam användning. (3 § sambolagen). I ditt fall så utgör huset samboegendom, eftersom ni har tänkt köpa det tillsammans för gemensamt bruk.

Vad händer med huset om din sambo avlider?

Enligt svensk lag så har sambo ingen arvsrätt.

När en sambo avlider kan dock den andra sambon begära en bodelning, där samboegendomen fördelas mellan dödsboet och sambon.

Begäran om bodelningen måste dock framställas senast när boteckningen förrättas. (8§ och 18§ sambolagen)

Eftersom sambor inte ärver av varandra kommer din sambos del av egendomen fördelas efter arvsordningen i ÄB, och huset kommer i första hand gå till din sambos barn och deras respektive närmaste arvingar (2 kap. 1§ ÄB). Som du själv påpekat ovan kommer du i såfall i värsta fall vara tvungen att lösa ur särkullbarnen.

Vad kan man göra i ditt fall?
För att undvika situationen när du tvingas att lösa ur din sambos barn, hade jag personligen rekommenderat att upprätta ett testamente.

Det kan vara värt att nämna till din sambo, att även om han testamenterar bort sin del av huset till dig, så får han aldrig kränka sina barns laglott. Hans barn har nämligen alltid rätt till hälften av den arvslott som de enligt lag har rätt till (7 kap. 1§ ÄB). Hans barn kommer alltså aldrig att stå utan arv, även om han väljer att testamentera bort sin del av huset till dig.

Behöver ni hjälp med att upprätta ett testamente, så kan jag tipsa er om att boka en tid med en av våra jusrister (klicka här för mer information )

Hoppas du fick svar på din fråga,

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare