Arv efter morförälder

min mormor har avlidit och lämnar efter sig ca 800tkr. Min mamma är mormors ända barn. Jag undrar om jag och min bror ärver något eller om hela arvet går till min mor (mormors ända barn). Jag är också gift men vill gärna hålla det hemligt inför min mor och bror. Kommer mitt giftermål att tas upp iom att min mormor dog och arvet ska delas ut? Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Frågan handlar om vem som tilldelas arvet efter din mormor. Samtliga personer som är nämnda i frågan ingår i den första arvsklassen vilken beskrivs i ärvdabalken 2:1. Om en person som inte är gift och har barn är det barnet, som också är bröstarvinge, den som tilldelas hela arvet (din mor). Detta om inget testamente existerar vid dödsfallet. För att du och din bror ska få ta del av arvet efter er mormor krävs det att ni är bröstarvingar. Detta blir fallet när er mor har avlidit innan er mormor. Du och din bror ärver således inte efter din mormor i denna situation utan får vänta på att er mor har avlidit.

Jag är tyvärr inte helt säker på om jag förstår vad du menar, men jag utgår från att du inte vill att din mor och bror ska få reda på att du är gift. Rätta mig om jag har fel. Detta är förmodligen ingenting du behöver oroa dig för eftersom det är du och inte din man som ärver. Dock kommer ingen av er att tilldelas arvet i denna situation och därför inte bli inblandade i arvsdelningen.

Om det är någonting som är svårbegripligt eller om jag har uppfattat din fråga felaktigt får du gärna höra av dig igen.

Med vänlig hälsning,

Henrik HolménRådgivare