Arv efter halvbror

Hej!

Jag och min halvbror (samma mamma), hans pappa är död och min pappa lever fortfarande och är gift med mamma. Mamma är svårt sjuk och kommer att dö.

Vem ärver min halvbror när vår mor har dött? Han har ej skrivit testamente, han har inga andra hel-eller halvsyskon.

Bör min halvbror skriva ett testamente?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att din halvbror ännu inte har skrivit ett testamente är det ärvdabalkens (ÄB) regler som kommer att tillämpas vid arvets fördelning (se här). I första hand så ärver den avlidnes barn enligt 2 kap 1 § ÄB, men finns det inga barn är det föräldrarna som kommer att ärva varsin del enligt 2 kap 2 § 2 stycket ÄB. I detta fall då båda föräldrarna kommer vara avlidna och det inte finns några andra helsyskon eller halvsyskon är det du som ensamt halvsyskon som kommer att ärva din halvbror enligt 2 kap 2 § 3 stycket ÄB.

Vill din bror att arvet ska fördelas annorlunda bör han skriva ett testamente.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare