Arv efter faster och eventuellt efterarv?

Hej! Min faster dog 2021. Jag har 2 syskon. Vår pappa dog 2018 och var fasterns enda syskon och deras föräldrar är avlidna. Vår fasters make dog 1986. Han hade 2 syskon som är avlidna men som har 3 döttrar som är i livet. Vi undrar vem som ska ärva hur stor del av vår fasters kvarlåtenskap. Vi har läst frågorna och svaren på länkarna nedan men tycker det som heter "Arv efter faster" avviker från de andra. Enligt detta svaret ska jag och mina syskon ärva allt men enligt de andra ska vi ärva hälften och hennes avlidne makes syskonbarn andra hälften. Vilket är korrekt i vårt fall?

https://lawline.se/answers/berakning-av-efterarv-akta-makar-utan-barn?q=arvskifte

https://lawline.se/answers/hur-fordelas-arvet-efter-tva-avlidna-makar

https://lawline.se/answers/arv-efter-faster

med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Tillämplig lag

Eftersom din fråga berör arv så är ärvdabalken (ÄB) tillämplig.

Vem ärver din faster?

I första hand är det en persons bröstarvingar (dvs barn, barnbarn etc.) som ärver en avliden person (2 kap. 1 § ÄB). För det fall den avlidne inte har några bröstarvingar ska arvet istället gå rakt uppåt till föräldrarna (2 kap. 2 § första stycket ÄB). Är någon förälder inte i livet vid denna tidpunkt så träder istället dennes övriga barn (dvs den avlidnes syskon) in (2 kap. 2 § andra stycket ÄB). Detta innebär att er pappa, det vill säga den avlidnes bror, är hennes legala arvinge. Eftersom han har avlidit så är det istället hans barn (ni tre syskon) som träder i hans ställe enligt principen om istadarätt (2 kap. 2 § andra stycket ÄB).

Jag förstår det som att ni funderar på makens del (och hans arvingar) i detta. Makar ärver som bekant varandra (3 kap. 1 § ÄB). Detta innebär att efterlevande syskon (och senare deras barn) får rätt till efterarv när den efterlevande maken också går bort (3 kap. 2 § ÄB). Rätten för makar att ärva varandra infördes dock år 1988. Med andra ord kommer det (högst troligt) inte bli aktuellt med något efterarv i just ert fall, eftersom arvsskiftet bör ha genomförts innan denna bestämmelse trädde i kraft. Om din faster ärvde hennes mans kvarlåtenskap genom testamente så föreligger det däremot ingen rätt till efterarv för mannens syskon.

Skulle det vara så att din faster ärvde sin make i enlighet med lag (dvs att arvskiftet fördröjdes) så kommer makens arvingar (hans syskons barn) ha rätt till efterarv. I praktiken innebär det att man måste kolla på hur stor del av hennes totala egendom som arvet vid arvsskiftet då utgjorde. Samma andel som egendomen då utgjorde ska då avskiljas från din fasters egendom nu (tex ½) och fördelas lika mellan makens syskonbarn (3 kap. 2 § ÄB). Den andra delen (tex ½) ska då fördelas mellan din fasters arvingar, det vill säga mellan dig och dina syskon.

Sammanfattning och råd

Utifrån de uppgifter som du anger i frågan så är det du och dina syskon (din pappas bröstarvingar) som ärver er faster och därmed ska dela lika på kvarlåtenskapen.

Skulle det vara så att din faster ärvde sin make i enlighet med lag (dvs att arvskiftet fördröjdes) så kommer makens arvingar (hans syskons barn) ha rätt till efterarv. Mitt råd är därför att du kollar upp arvsskiftet efter din fasters make. Om din faster ärvde med stöd av ett testamente eller om makens föräldrar/syskon ärvde så kan ni helt bortse från detta. Om din faster istället ärvde med stöd av lag så kommer efterarv att aktualiseras.

Vill ni ha vidare hjälp med arvsskiftet så kan jag varmt rekommendera en av våra duktiga jurister hos Lawlines juristbyrå. Är du/ni intresserade av detta eller om du har några frågor om mitt svar så får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare