Arv efter farbror

Mina frågor gäller ett arv. Det gäller min farbror som var änkeman och barnlös hans fru hade inga syskon. Det fanns inget testamente. Han ägde en bostadsrätt och hade sparade pengar på kontot. Vi dödsbodelägare är syskonbarn samt att en bror fanns i livet några månader efter hans död. Den brodern var gift men saknar barn är det hans änka som ingår i dödsbodelningen? Ett syskonbarn finns inte heller i livet, ärver hans barn hans del som han skulle haft om han var i livet?

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning

Ulla-Britt

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

I första hand är det den avlidna arvlåtarens bröstarvingar (barn, barnbarn osv.) som ärver (2 kap. 1 § ärvdabalken). Om det, som gällande din farbror, inte finns några bröstarvingar, är det arvlåtarens föräldrar som ärver hälften var av arvet. Är föräldrarna avlidna är det arvlåtarens syskon som delar på arvet, och i ett avlidet syskons ställe träder dess avkomlingar (2 kap. 2 § ärvdabalken). Till syskons avkomlingar räknas även syskons barnbarn.

Om din farbror till exempel hade tre syskon skulle de ha ärvt 1/3 var av hans kvarlåtenskap. De avlidna syskonens barn, om varje syskon i sin tur hade två barn, skulle ärva 1/6 var av kvarlåtenskapen.

De arvingar som lever vid arvlåtarens död ärver den avlidna enligt 1 kap. 1 § ärvdabalken. Eftersom din farbrors bror levde när din farbror avled fördelas arvet på så sätt att broderns del av arvet tillfaller hans dödsbo.

Arvet efter din farbror kommer alltså att delas mellan er syskonbarn, farbrorns avlidna bror och det avlidna syskonbarnets barn.

Hoppas att mitt svar är till hjälp för dig.

Vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare