Arv efter farbror

Vem ärver min farbror, han har inga barn & var ensamstående. Inga föräldrar. En levande halvsyster & en död helbror som har ett barn, jag.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Den legala arvsordingen regleras i ärvdabalkens 2:a kapitel, som du hittar här. I första hand ärver den avlidnes bröstarvingar, dvs. dennes barn och deras avkomlingar. Om det inte finns bröstarvingar ärver föräldrarna lika del var. Är en förälder död delar arvlåtarens syskon lika av den döde förälderns arvslott, är ett syskon död träder dennes barn i dess ställe. Halvsyskon får endast del i sin förälders lott. ÄB 2:2.

Detta innebär att halvsystern kommer att få hälften av den gemensamma förälderns lott, dvs. ¼ av arvet. Helbrodern kommer att få den andra hälften. Då han är den andra förälderns enda barn som är syskon med den avlidne, kommer han även att få hela arvslotten från den andra föräldern, totalt blir det ¾ av kvarlåtenskapen. Då helbrodern är död kommer hans barn, du, ärva hans lott.

Det bör tilläggas att din farbror kan testamentera bort hela eller delar av kvarlåtenskapen. En skyddat laglott, vilket är halva arvslotten, gäller bara för den avlidnes avkomlingar, se ÄB 7:1, här.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare