Arv efter barn

Hej!

Så här i oroliga tider med panepedemi funderar jag över en sak. Jag och min man har 3 myndiga barn. Två av de har flyttat hemifrån, men den tredje bor kvar hemma och går fortfarande på gymnasiet. De båda utflugna har vi hjälpt ekonomiskt med lån till bostadsrätter, men det är barnen som står som ägare av dessa bostadsrätter. De är båda ensamstående.

Om, mot förmodan, någon av dem skulle avlida i t.ex. corona vem är det då som ärver dem och vad händer med bostadsrätten/erna i ett sådant scenario?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga kommer jag att hänvisa till Ärvdabalken (ÄrvB), som är tillämplig lag gällande arv.

Du undrar vem som ärver i det fall något av dina barn skulle gå bort. Du skriver att de är ensamstående, och jag kommer anta att de inte heller har några egna barn. De har då inga egna så kallad bröstarvingar, och då är det ni föräldrar som ärver hälften var av kvarlåtenskapen ifall ett barn skulle avlida (2 kap 2 § 1 st ÄrvB). Deras syskon skulle inte ärva eftersom ni är i livet, och syskon ärver först då någon förälder är avliden - i sådant fall delar syskonen på den avlidna föräldern/föräldrarnas lott (ÄrvB 2 kap 2 § 2 st.)

Bostadsrätten/erna skulle i händelse av att ett barn avlider ingå i deras kvarlåtenskap. Ni föräldrar skulle alltså ärva dem, och kunna förfoga över dem som ni vill. Om ni inte vill sälja bostadsrätten skulle ni behöva bli medlemmar i bostadsrättsföreningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare