Arv efter amerikansk medborgare

Hej! Min faster avled i USA i juli, hon var amerikansk medborgare. Hon har en syster i livet och hade 3 syskon som har avlidit. Dessa syskon har barn i sin tur. Testamente upprättades inte. Undrar vem som ärver efter fastern? ska arvet delas i 4 delar (mellan syskonen och därefter syskonbarnen) eller enbart bara den levande systern ? Tacksam för ditt svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem ärver din faster?

I och med att din faster var amerikansk medborgare och bodde i USA är det amerikansk lag som ska tillämpas på arvet. Jag har ingen kunskap om hur amerikansk arvslagstiftning ser ut, varför jag tyvärr inte kan besvara din fråga. Min rekommendation är därför att du tar kontakt med en familjerättsjurist som kan hjälpa dig vidare.

Med vänliga hälsningar,

Ellinor BäckströmRådgivare