Arv bröstarvinge

Min pappa dog 2013. Min farmor dog julen 2016. Min pappas syskon lever. Ärver jag pappas del efter farmor eller är det bara hans syskon som ärver? Det finns inget testamente och farfar lever inte.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du hör av dig till oss på Lawline för din fråga!

Vem som har rätt till arv regleras i ärvdabalken.

I ärvdabalken 2:1 stadgas det att bröstarvingarna är de som ska ha rätt till arvet. Bröstarvingarna är barnen till den som gått bort, vilket ju i ditt fall är din pappa och hans syskon. Alla bröstarvingar ska få en lika stor andel av arvet.
Det stadgas också att om det är så att en bröstarvinge är död så skall dess barn träda i bröstarvingens ställe. Alltså har du, och dina syskon om du har några, rätt till din pappas arv från din farmor. Om du har syskon kommer ni att dela lika på din pappas arv.

Sammanfattningsvis - Din farmors arv kommer att delas lika mellan din pappa och hans syskon, den andel din pappa skulle ha fått kommer du och dina syskon, om du har några, dela lika på.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victor ÅkerfeldtRådgivare