Arv - andra arvsklassen

Hej. Min mamma hade två systrar, varav en av dem inte är gift och har inga barn. Min mamma gick bort för ett tag sedan och nu undrar jag om min moster går bort vem ärver henne? Min andra moster eller ärver jag också den del min mamma skulle ärvt om hon levde?(Det finns inga föräldrar kvar)

Lawline svarar

Hej!

Eftersom din fråga handlar om arv så hittar vi svaret i ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637 .

Under förutsättning att den nu avlidna mostern inte har några andra arvsberättigade släktingar än dem som du nu nämnt kommer du i enlighet med 2:2 ÄB att ta din avlidna mammas plats som arvtagare och således ta del av kvarlåtenskapen efter mostern.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare