FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/05/2018

Ärrkorrigering

Hej! Jag har ett "större" ärr rätt över magen som syns väldigt tydligt, jag mår jätte dåligt av att ha det trots att jag är nöjd med min kropp men jag försöker ibland dölja det tyvärr.

Jag är självklart glad över att jag fick den hjälpen jag fick och att jag lever idag, men jag har länge velat göra något åt situationen.

Jag kan inte få ut någon ersättning vad jag vet då detta är något som anses som en medfödd skada, dock sa läkarna på Karolinska att jag kunde begära att få prata med en plastikkirurg inom mitt "län" och närmaste sjukhus.

Jag gjorde det men de verkade inte alls vilja hjälpa mig, några kort togs men de påstod att det inte hade tid och att det ändå är lång väntetid för mig som passient. Jag fick även som svar att infektioner kan uppstå vid ett sådant ingrepp.

Jag förstår alla konsekvenser men har jag inte rätt till något alls överhuvdtaget?

Förstår att detta kan vara svårt att svara på men detta har ändå varit en av alla långa processer inom mina journaler.

Ska jag alltså behöva kontakta en privat klinik och stå för alla kostnader för ett "ingrepp"? som jag inte kunnat ro för

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns tyvärr inga juridiska regler som ger dig rätt till ärrkorrigering. Eventuellt kan man tänka sig skadeståndsrättsliga anspråk om lyte, men eftersom du inte har någon att rikta ett sådant anspråk mot (då det är medfött) och vården inte har gjort fel genom att åsamka dig ärren (eftersom det som jag förstår det är normal ärrbildning efter en operation du har varit i behov av).

Eftersom du redan har varit på Karolinska kanske den här informationen är saker du redan har fått höra, men det kanske kan vara värt att läsa igenom. Om ärrbildningen hade varit i ansiktet hade de förmodligen gjort större ansträngningar för att minska ärren. Det är svårt att göra något åt ärr eftersom man inte kan få bort dem helt, utan snarare ersätta dem med nya ärr.

Fortsätt att be din vårdgivare om vård, tryck på hur jobbigt det känns och att du skulle må bättre med mindre ärr. De kommer säkert tveka att lägga ner pengar på åtgärder då du alltid kommer att ha en viss ärrbildning och därför kommer de undra om det gör någon skillnad med en åtgärd för ditt psykiska måendes skull. Fundera ordentligt och argumentera för hur och om livet vore annorlunda med en mindre omfattande ärrbildning.

Det finns dock en risk för att din vårdgivare anser att det vore ett estetiskt ingrepp som inte är medicinsk motiverat och därför vägra dig vård. I sådana fall återstår det att bekosta plastikkirurgi själv.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare