FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende12/07/2016

Arrendetid för anläggningsarrende

Vad är längsta tid för arrende av anläggning.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 7 kap. 5 § jordabalken (1970:994) är upplåtelse av anläggningsarrende inte bindande för längre tid än 50 år. Är det så att arrendet ligger i ett område som omfattas av en detaljplan är avtalet som längst bindande i 25 år. Är det staten som är upplåtare aktualiseras inte tidsbegränsningarna. Tiden räknas från avtalets ingående och inte tillträdesdagen. Att arrendetiden gått ut innebär inte att avtalet blir ogiltigt i sig, utan parterna får rätten att säga upp avtalet.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor är du välkommen att ställa en ny till Lawline.

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare