FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende28/08/2014

Arrendeavtals fortsatta giltighet efter ägarbyte

Hej! Tar chansen att ställa en enkel gratisfråga. Står i begrepp att sälja vårt fritidshus. Vi äger tomten men arrenderar ytterligare mark i direkt anslutning. Arrendet löper 39 år till. Fråga: Följer arrendet med automatiskt till den nya ägaren?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid överlåtelse av fastighet gäller arrendeavtalet normalt mot nya ägaren om arrendeavtalet är skriftligt och tillträdet till arrendestället skett före överlåtelsen, enligt 7:13 jordabalken (se https://lagen.nu/1970:994 ). Arrendeavtalet fortsätter att gälla mot den nya fastighetsägaren enligt vad som är skrivet i avtalet.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare