FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/03/2019

Arbetsvisum till Nya Zeeland som brottsdömd

Hej!

Vår son har dömts till frivård på ett år. Han är 21 år gammal. Narkotika, stöld och vapen är inblandat.

I november -19 kommer han ha fullföljt strafftiden och vi i familjen funderar då på att resa och söka arbete i Nya Zealand tillsammans och stanna i ett år.

Min fråga är om hans dom kommer bli ett hinder för att beviljas arbetsvisum där?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man ansöker om visum till Nya Zeeland görs en karaktärsbedömning av den sökande. Det finns en del saker som gör att man nekas ett visum, bland annat om man blivit dömd till fängelse i 12 månader eller längre. Nya Zeeland beviljar inte heller visum till någon som de tror kan vara en säkerhetsrisk eller skulle kunna begå ett brott i landet. Detta är en bedömningsfråga och jag kan inte svara på exakt hur ambassaden resonerar i ett sådant fall. Du kan läsa mer om karaktärsbedömningen här. Jag skulle råda er att ta kontakt med immigration service i Nya Zeeland för att att få mer information om hurvida din sons dom kommer utgöra ett problem vid visumansökan. Du hittar kontaktuppgifter här.

Jag hoppas att detta gav lite svar på din fråga och att du fått information om hur du kan gå vidare. Om du skulle ha fler frågor får du gärna höra av dig igen!

Vänligen,

Emmy RosendahlRådgivare