Arbetsvägran under

Hej! Anta att man har 1 månads uppsägningstid. Vad skulle hända om man sjukanmäler sig och inte kommer tillbaka pga att man jobbar på ett annat jobb på andra sidan dygnet och det helt enkelt inte funkar pga sömnbehov? Kan det bli några påföljder?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt lagen om anställningsskydd (LAS) skall den anställde under uppsägningstiden befinna sig på arbetet och utföra sina arbetsuppgifter på samma sätt som skett under anställningstiden.

Den arbetstagaren som underlåter att fullfölja arbetet under uppsägningstiden blir av med sin rätt till uppsägningslön. Detta gäller även vid felaktig sjukanmälan.

Därutöver riskerar arbetstagaren att bli skadeståndsskyldig enligt LAS 38§1st för den ekonomiska skada som arbetsgivaren lider p.g.a. att arbetstagarens inte utför sina arbetsuppgifter på samma sätt som under anställningstiden.

Det kan i praktiken vara svårt för arbetsgivaren att visa på ett orsakssamband mellan arbetsgivarens frånvaro och ekonomisk skada. Att tänka på är dock att kollektivavtal ofta innehåller schabloner för beräkning av skadestånder. Vanligt är att kollektivavtalen innehåller regler som ger en arbetsgivare rätt att innehålla en viss del av innestående löneförmåner om arbetstagaren inte iakttar uppsägningstiden. Om arbetsgivaren lyckas visa på ekonomisk förlust som har samband med arbetstagarens underlåtenhet att iaktta uppsägningstiden skyddas arbetstagaren i viss mån av LAS 38§3st där man kan utläsa att skadeståndsbeloppet kan sättas ner eller helt falla bort, om det anses skäligt.

Vad gäller själva sjukanmälan kan konstateras att en medvetet felaktig sjukanmälan kan utgöra ett bedrägeri som är straffbart enligt 9:1 brottsbalken. Det scenario du beskriver utgör inte grund för sjukanmälan.

Lagen om anställningsskydd finns https://lagen.nu/1982:80

Brottsbalken finns https://lagen.nu/1962:700

Lawline RådgivareRådgivare