FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/09/2024

Arbetstidslagens tillämpning på två olika anställningar

Arbetstidslagen gäller som jag förstår det bara för en arbetsgivare åt gången. Det vill säga att om jag har två arbetsgivare är det helt okej att jobba mer än 100% sammanlagt, så länge de båda jobben inte inverkar negativt på varandra. Stämmer det fortfarande när båda arbetsgivarna är egna bolag men del av samma koncern? Eller bör de begränsa den sammanlagda arbetstiden till 100%?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Din uppfattning av arbetstidslagen stämmer. Något hinder föreligger inte enligt lagen mot att en arbetstagare utför arbete för flera arbetsgivare, även om lagens arbetstidsmått överskrids.

När det kommer till två olika bolag i samma koncern blir det mer komplicerat och följande fall utgår från kommunala anställningar. Arbetarskyddsstyrelsen prövade frågan bl.a. i ett utlåtande år 1978 (Aal 210/77). I ärendet hade en vaktmästare, som var heltidsanställd hos kommunens skolstyrelse, därutöver utfört arbete åt kommunens fritidsnämnd. Det arbete vaktmästaren utförde åt fritidsnämnden var i huvudsak av samma slag och skedde i samma lokaler som hans ordinarie arbete. Arbetarskyddsstyrelsen betraktade arbetet åt fritidsnämnden som en fortsättning på det ordinarie arbetet. Styrelsen ansåg därför att vaktmästaren skulle anses anställd hos en enda arbetsgivare vid tillämpning av arbetstidslagen. Till samma resultat kom styrelsen i ett utlåtande år 1979 angående skolkantorer (Aam 1756/78). Ifrågavarande tjänsts innehåll utgjordes av både kyrkomusikalisk verksamhet och lärarverksamhet. Dessa verksamheter administrerades av olika myndigheter, kyrkan och skolan. Författningsenligt var emellertid kommunen huvudman för skolkantorer. Härav ansågs följa att en skolkantor hade en enda anställning och därmed en enda arbetsgivare, nämligen kommunen. Dessa situationer handlade dock om kommunala anställningar, medan jag utgår från att din anställning är privat.

I första fallet var de olika arbetena av samma slag och skedde i samma lokaler vilket gjorde att de två arbetena ansågs vara en fortsättning på varandra. I andra fallet var arbetsuppgifter olika men ansågs falla under samma huvudman vilket gjorde att det ansågs vara en enda anställning under en enda arbetsgivare. Det formella anställningsförhållandet (ex. vem som står som arbetsgivare) spelar dock roll, mer så inom den privata sfären än den kommunala skulle jag påstå. Om dina två olika anställningar medför att du utför ungefär liknande arbeten på samma plats skulle jag dock luta åt att den sammanlagda arbetstiden bör falla under lagens begränsningar. Jag saknar däremot information om dina arbetsuppgifter för att kunna ge dig ett mer preciserat svar.

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare. Jag kan även sätta dig i kontakt med vår ordinarie byråverksamhet om det kvarstår osäkerheter efter vår kontakt.

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare