Arbetstagares uppsägning innan tillträde

Hej! Jag har tackat ja till ett jobb men inte skrivit på något anställningskontrakt. Samtidigt har jag varit på en andra intervju för ett annat jobb men de kan inte ge besked fören nästa vecka. Om jag får det jobbet kan jag säga till jobb nr 1 att jag tackar nej, trots att jag redan sagt ja? Kan det bli några rättsliga påföljder?

Lawline svarar

Hej,
och tack för att du vänder dig till Lawline.

Om vi börjar med det strikt juridiska, så gäller inga formkrav för anställningsavtal, vilket betyder att det kan ingås såväl muntligt som skriftligt. Detta följer av avtalslagen. När du tackade ja till det första jobbet ingick du ett giltigt anställningsavtal, även om det givetvis kan bli svårt för arbetsgivaren att bevisa att ett avtal föreligger om det inte är skriftligt.

Avtalade ni inte om uppsägningstid gäller enligt lag om anställningsskydd att den är på en månad. Du behöver inte ha börjat arbeta för att säga upp dig, du kan därför göra det direkt du får det nya jobbet. Givetvis kommer du inte få någon lön under uppsägningstiden, eftersom du inte börjat arbeta än.

Den rättsliga påföljd som kan komma ifråga om du inte iakttar uppsägningstiden är skadestånd enligt lag om anställningsskydd.

Detta om juridiken. Om du tar kontakt med arbetsgivaren inom en rimlig tid för att förklara din situationen kommer ni säkert kunna reda ut det även utan uppsägningstid.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare