Arbetstagares möjlighet till vanlig lön under uppsägningstid

Hejsan

Jag har blivit uppsagt pga personliga skäl.

Jag har MS sjukdom och kan inte längre jobba på mitt arbete därav har jag blivit uppsagt pga personliga skäl. Uppsägningstiden är 5 månader. Men min arbetsgivare säger att jag inge har någon rätt till lön från mitt arbete under dessa fem månaderna.

Hon säger att jag under den tiden ska vara sjukskriven.

Är det så att jag inte har rätt till lön under de 5 månaderna?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Först kan det diskuteras ifall din arbetsgivare haft saklig grund för uppsägningen, vilket krävs enligt 7 § lag om anställningsskydd (LAS). Sjukdom är i regel inte en sådan saklig grund, ifall det inte gjort att du inte alls kan hantera dina arbetsuppgifter. Även i sådana fall kan det dock krävas av arbetsgivaren att en omplacering, rehabilitieringshjälp eller liknande erbjuds för att du ska kunna klara av något slags arbete.

Framöver utgår jag dock från att uppsägningen var sakligt grundad, eftersom att din fråga inte gäller huruvida den är det eller inte.

Uppsägningstid
I vanliga fall under uppsägningstid har du rätt till lön och andra anställningsförmåner trots att du inte får några arbetsuppgifter (12 § LAS).

I ditt fall verkar din arbetsgivare alltså vilja motverka att du ska få denna vanliga lön genom att du ska sjukanmäla dig. På så sätt skulle din arbetsgivare endast bli skyldig att betala sjuklön (vilken bara är 80 % av din vanliga lön) i 14 dagar, och sedan skulle Försäkringskassan bli ansvarig att betala sjukpenning till dig. Din arbetsgivare sparar alltså mycket pengar på att du sjukskriver dig

I LAS finns inte reglerat hur uppsägningstiden hanteras då den kombineras med sjukskrivning. Hur som helst bör din chef inte kunna tvinga dig till sjukskrivning. fall du inte sjukskriver dig själv lär du ha rätt till din vanliga lön under de 5 månaderna.

Stå till arbetsgivarens förfogande
Ett krav för att du ska kunna få din uppsägningslön är dock att du står till din arbetsgivares förfogande under uppsägningstiden och är villig att utföra arbetsuppgifter då dessa erbjuds. Trots att du inte får några arbetsuppgifter har du rätt till din uppsägningslön.

Kollektivavtal eller personligt avtal
Reglerna i LAS är till stor del sådana att du och din arbetsgivare kan ha andra överenskommelser som går före lagen, både genom kollektivavtal och personliga anställningsavtal. Ett sådant avtal som gäller mellan er kan säga t.ex. att din arbetsgivare kan tvinga dig till sjukskrivning ifall det är skäligt (vilket det troligtvis är ifall du är diagnostiserad med MS). Ett sådant avtalsvillkor låter dock högst orimligt.

Om inga sådana avtal finns gäller LAS regler om uppsägning.

Sammanfattning
Jag kan avsluta med att säga att det mesta tyder på att du inte har någon skyldighet att sjukanmäla dig under din uppsägningstid för att din arbetsgivare ska behöva betala ut mer pengar. Valet att sjukanmäla dig eller inte är upp till dig. Dock ska du vara medveten om, att ifall du inte sjukanmäler dig måste du stå till din arbetsgivares förfogande under uppsägningstiden och utföra arbetsuppgifter då det krävs. Ifall du gör det har du rätt till din lön och andra anställningsförmåner under din uppsägningstid!

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare