Arbetstagarens uppsägningstid

Hej,

Jag har en anställning som påbörjades 2015-01-01. Det saknas kollektivavtal och i mitt anställningsavtal står det att vad det gäller uppsägningstider så tillämpas lagen (1982:80) om anställningsskydd.

Om jag säger upp mig så räknar jag med att uppsägningstiden är 1 månad och inget annat. Är detta korrekt?

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din uppsägningstid regleras precis som du säger i lagen om anställningsskydd. 11§ LAS reglerar uppsägningstiden för både arbetsgivaren och arbetstagaren. Här framgår det att arbetstagaren inte kan åläggas en längre uppsägningstid än en månad när hen säger upp sig. Detta kan dock åsidosättas genom kollektivavtal, men eftersom du skriver att det inte finns något sådant så går jag inte in närmre på det. Du har därmed rätt i det du skriver.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Samuel LindbladRådgivare